Zawieszenia głowicy

Od zawieszenia głowicy wymaga się również, aby kompensowało „bicie” powierzchni czołowej dysku. Jest to poważny problem konstruk- cyjny, gdyż w głowicy latającej, dociskanej w kierunku powierzchni dysku sprężyną, siła nacisku sprężyny zmienia się w zależności od powodowanej biciem zmiany odległości powierzchni dysku od bazy zawieszenia głowicy. Poza tym z powodu starzenia się sprężyn z biegiem czasu ulega zmianie ich charakterystyka. Mimo tych wad głowice są z reguły dociskane do dysku sprężynami, których zaletą jest prostota konstrukcji. Docisk sprężynowy jest stosowany zwłaszcza w pamięciach z dyskami o mniejszych średnicach.

Najskuteczniejszym rozwiązaniem jest docisk głowic w kierunku powierzchni dysku za pomocą tłoczka, na który działa ciśnienie płynu lub powietrza. Delikatne sprężyny cofają głowicę po wyłączeniu zasilania pamięci lub w razie spadku ciśnienia na skutek awarii. Układ dociskany tłoczkiem dopuszcza zmiany położenia powierzchni dysku względem bazy zawieszenia głowicy o ok. ± 0,5 mm, bez zmiany wielkości szczeliny między dyskiem a stopką głowicy.

W większości pamięci dyskowych ze względów bezpieczeństwa głowice latające odsuwa się na znaczną odległość, jeżeli szybkość obrotowa dysków jest mniejsza niż 70’°/o szybkości nominalnej, a więc zarówno w czasie rozruchu, jak i zatrzymywania. W niektórych jednak pamięciach z warstwą metaliczną opierają się one w tym czasie o jej powierzchnię.

Prawie wszystkie pamięci o pojemności mniejszej niż 10 min bitów są pamięciami typu głowica na ścieżkę, przy czym na stopce może być umocowana bądź jedna głowica, bądź też większa liczba głowic (głowica wielośladowa). W pamięciach o pojemności większej niż 10 min bitów liczba głowic jest zwykle równa liczbie stref. Głowice są wówczas przesuwane do poszczególnych ścieżek w strefie. Grupa ścieżek różnych stref dostępna dla zapisu lub odczytu bez przesuwania głowic nazywa się cy-lindrem. Przesuw głowic odbywa się za pomocą różnego rodzaju układów opisanych bardziej szczegółowo w p. 10.2.3 i p. 10.4.1.

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

One Response to “Zawieszenia głowicy”

  1. ciolek napisał(a):

    Przydatne info, dzieki za wpis koledzy po fachu 😉

Leave a Reply